Online podvodníci vyhľadávajú najmä seniorov
Internetové podvody sú stále sofistikovanejšie a aj tí najopatrnejší môžu mať problém rozlíšiť ich od skutočnosti. Seniori sú obzvlášť zraniteľní v práci s modernými technológiami.
Bankoví pracovníci?
Minulý rok sa v Česku a na Slovensku objavili prípady, keď sa podvodníci vydávajúci za bankových pracovníkov pokúsili vylákať od seniorov úspory. Informovala o tom Slovenská sporiteľňa.
Je dôležité, aby sme seniorov naučili, ako sa brániť proti podvodníkom. Výskum Poštovej banky ukázal, že až štvrtina dôchodcov uviedla, že oni, alebo ich blízki, sa už stali obeťami podvodov. Podvodníci často cielia na seniorov, z ktorých niektorí sa hanbia alebo boja svoje zlyhania ohlásiť polícii.
Latentná kriminalita
Podľa trestnej právničky existuje veľké množstvo neohlásených prípadov podvodov na senioroch, čo predstavuje takzvanú latentnú kriminalitu. Mnohí sa boja ísť vypovedať, obávajú sa stretnutia s páchateľom, alebo sa hanbia priznať svoje skúsenosti rodine a priateľom.
Seniori priznávajú, že sa často stávajú obeťami podvodov, pričom mnohé z týchto prípadov zahŕňajú vysoké sumy peňazí. V posledných mesiacoch sme zaznamenali nárast podvodných telefonátov a správ s cieľom získať prístup k citlivým informáciám a peniazom.
Poštová banka upozorňuje, že hoci prevencia je kľúčová, aktívne ju praktizuje len malá časť Slovákov. Dôležité sú medzigeneračnej spolupráce pri ochrane pred sociálno-patologickými javmi a vzdelávanie seniorov.
Čo zaujíma podvodníkov?
Seniorov často lákajú falošní pracovníci pošty, energetických spoločností, či podomoví predajcovia, ktorí sa snažia dostať sa do ich domovov. Je dôležité, aby seniori neuvádzali cudzím osobám miesto uloženia ich úspor, alebo cenností.
Online podvody sú čoraz zložitejšie, pričom sa objavujú výzvy na zaplatenie fiktívnych colných poplatkov, alebo súťaže s výhrou hodnotných cien. Podvodníci často zneužívajú mená známych inštitúcií a snažia sa získať údaje z platobných kariet.
Na čo si dať pozor
Je dôležité, aby seniori nikdy neposkytovali svoje osobné údaje, bezpečnostné kódy, ani PIN kódy a neklikali na podozrivé odkazy v e-mailoch. Taktiež by nemali dávať svoje platobné karty do rúk iným osobám. Na záver je nevyhnutné, aby seniori vedeli, ako chrániť svoje financie a osobné údaje, a boli si vedomí rizík, ktoré podvodníci predstavujú. Peniaze v banke sú v bezpečí, no majiteľ účtu môže byť ich najväčším rizikom, ak neopatrne poskytne svoje údaje podvodníkovi.