Cez internet môžete kúpiť od lístkov na koncert cez práčky, školské potreby, potraviny,  odevy, až po dovolenky – určite existuje webová stránka, ktorá predáva presne to, čo chcete.

Ak sa vám páči konkrétna značka alebo obchod a poznáte jej adresu, môžete prejsť priamo na stránku ich obchodu zadaním adresy do prehliadača. Alebo môžete produkty či značku vyhľadávať v rôznych e-shopoch pomocou vyhľadávača (napr. Google, Bing a i.). Prípadne môžete navštíviť webovú stránku s rôznorodou ponukou, ako je napr. Bazoš alebo Modrý koník, ktoré ponúkajú širokú škálu nielen nových, ale aj použitých položiek.

Ak ste lovcom výhodných ponúk, môžete použiť niektorú stránku na porovnávanie cien, ako je napríklad heureka.sk, ktorá obsahuje odkazy na webové stránky predávajúce váš produkt napr. zoradený podľa ceny. Konkrétne v prípade heureka.sk pozrite aj nižšie, pretože na prvých pozíciách môže byť ponuka, ktorá nie je najlacnejšia, ale predajca zaplatil za jej umiestnenie  na prvej pozícii.

Na online nákup budete potrebovať:

  • počítač/telefón/tablet s pripojením na internet
  • kreditnú alebo debetnú kartu (pri platbe online, nie vždy je nutná)
  • čas

Ako vyhľadať produkt na internete

Pri nákupe na internete potrebujete v prvom kroku produkt v obrovskej internetovej ponuke nájsť. Niekedy to je jednoduché, inokedy zložitejšie. Kroky popísané v nasledujúcom texte popisujú viaceré možnosti vyhľadania produktu na webe a následný postup.

Hľadanie cez vyhľadávač

Hľadanie cez vyhľadávač (Google, Bing, Seznam atď.) je asi najčastejší spôsob vyhľadávania produktov. Ak hľadáte konkrétnu značku či produkt (alebo produktovú skupinu), napíšte ju do poľa vyhľadávania. Medzi nájdenými predajcami sa vám môže zobraziť aj firemná stránka značky.
Vyberte si jednu z web-stránok, ktoré našiel vyhľadávač, a kliknite na odkaz.

Príklad:
do vyhľadávača Google vložíte výraz „rakytníková šťava“. O 0,33 sekundy sa objaví informácia, že Google našiel 22 600 výsledkov. Google prehľadal celý internet a na prvej stránke zobrazuje najvýznamnejšie výsledky hľadania vami zadaného výrazu.
Prvé pozície vyhľadávania sú platené reklamné pozície. značené sú nápisom Sponzorované. Môžete si medzi nimi vybrať ponuku, ktorá vás zaujme. Kliknutím na zobrazený produkt sa dostanete priamo do e-shopu jeho predajcu na detail produktu a môžete si prečítať viac o vlastnostiach v detaile produktu. Následne ho môžete vložiť do košíka a zaplatiť, alebo pokračovať v nákupe.

Prípadne sa môžete vrátiť k výsledkom vyhľadávania a pozrieť si niektorú inú stránku s produktom, porovnať a nakúpiť tam.

Hľadanie priamo na stránke konkrétneho predajcu

Ak presne viete, na akej stránke chcete nakupovať, napíšte do adresného riadku prehliadača konkrétnu adresu. Po potvrdení zadania sa spravidla otvorí očakávaná stránka obchodu. Vyhľadávanie konkrétneho produktu uskutočníte priamo na stránke v e-shope. Zúžiť vyhľadávanie môžete zadaním špecifickejších podrobností než len názov tovaru do vyhľadávacieho poľa, ktoré sa zvyčajne nachádza v pravej hornej časti obrazovky.

Príklad:
viete, že dcéra kupuje svoju obľúbenú značku rakytníkovej šťavy v predajni Slnečnica. Skúsite napísať do prehliadača adresu slnecnica.sk a hľa, objavila sa stránka predajne.

Do políčka vpravo hore označeného lupou vpíšete výraz „rakytníková šťava“ – tentoraz vyhľadávate na stránke konkrétneho predajcu. Objavia sa výsledky vyhľadávania – v e-shope je v ponuke jeden produkt, ktorý má v názve hľadaný výraz.

Keby ste zadali len výraz „rakytník“, bolo by výsledkov viac – rakytníková šťava, rakytníkový čaj, med, olej, sirup, krém na ruky,…

Katalóg a detail produktu

Väčšina e-shopov vás pri vyhľadaní produktu cez Google privíta priamo v detaile produktu. Ak však prichádzate na stránku z vyhľadávania značky (nie konkrétneho produktu) alebo priamym zadaním adresy webu značky do adresného riadku prehliadača, spravidla sa ocitnete na stránke s produktovým katalógom. Jednoducho povedané, na stránke s prehľadom produktov.

Katalóg môže mať viac podôb. Môže zobrazovať obrázkový prehľad produktov s cenami alebo bez nich – tento spôsob používajú firmy s pár stovkami produktov. Môže tiež zobrazovať na titulnej strane kategórie produktov – to používajú firmy s väčším počtom (tisíckami) produktov. Po výbere kategórie sa objaví prehľad produktov, ktoré do nej patria. Alebo môže katalóg zobrazovať na titulnej strane vybrané produkty so spoločnou charakteristikou, napr. novinky, najpredávanejšie, v zľave (akcia), najlepšie hodnotené, obľúbené a pod. Alebo niekoľko kategórií a najpredávanejšie produkty, prípadne produkty v zľave…

Medzi nimi môžete voľne prechádzať, vyberať, hľadať, čo vás zaujme. Každý dobrý e-shop s väčším počtom produktov má vyhľadávacie políčko – filter na zúženie ponúkaného sortimentu na konkrétnu oblasť podľa záujmu zákazníka. Výsledok filtrovania sa zobrazí formou prehľadu jedného alebo viacerých produktov spĺňajúcich kritériá výberu. Výberom konkrétneho produktu sa po kliknutí dostanete podobne, ako v pri vyhľadaní produktu cez Google, do detailu produktu.

V detaile produktu sa môžete zoznámiť s jeho krátkym i dlhým popisom, vlastnosťami, rozmermi, zložením, jednou alebo viacerými produktovými fotografiami a pod. A cenou, ktorá v katalógu nemusí byť uvedená.
Vedľa obrázka sa spravidla nachádzajú políčka, resp. rozbaľovacie zoznamy, pomocou ktorých vyberiete želaný variant produktu (veľkosť, farbu, strih, materiál,…) a zvolíte kupované množstvo. Podľa typu produktu môžu byť obsahy políčok alebo rozbaľovacie zoznamy rôzne.

E-shopy často umožňujú pozrieť sa na produkt bližšie umiestnením kurzora myši na obrázok. Tento pohľad umožní čítať napr. zloženie výrobku, ktoré môže byť napísané malými písmenami a zle čitateľné a pod.
Niekedy sa v detaile produktu nachádzajú aj produktové či certifikačné značky, odkaz na stiahnutie napríklad montážneho návodu, alebo špeciálnej inštrukcie na používanie a pod.

V dolnej časti stránky produktu, ktorý prezeráte, sa môžu zobrazovať tiež iné súvisiace produkty, alebo produkty, o ktorých si systém e-shopu myslí, že by sa vám mohli páčiť. Niektoré e-shopy tam zobrazujú aj naposledy prezerané produkty, aby ste sa k nim mohli rýchlo a ľahko vrátiť.

Správa obsahu košíka, registrácia a pokladňa

Produkt môžete pridať do košíka tlačidlom „Vložiť do košíka“, „Pridať do košíka“, „Kúpiť“, „Objednať“ a pod. priamo z katalógu (ak je tlačidlo zobrazené), alebo na stránke produktu.

Košík

V košíku máte možnosť kedykoľvek skontrolovať svoj nákup. Slúži na to položka Košík v menu, alebo ikona košíka na stránke, väčšinou sa nachádza vpravo hore. Toto je vaša šanca uistiť sa, že ste si objednali požadovanú položku a správne množstvo ako aj ďalšie vlastnosti. Niektoré e-shopy vás vždy po vložení produktu do košíka automaticky presunú na stránku košíka.

Po kontrole obsahu košíka máte dve možnosti: vrátiť sa a pokračovať v nákupe, ak máte záujem zakúpiť aj nejaký ďalší produkt z navštíveného elektronického obchodu, alebo prejsť do pokladne a produkt/-ty zaplatiť.

Košík je väčšinou tiež miesto, kde do určeného políčka môžete vpísať zľavový kód a uplatniť svoje zľavové kupóny (ak nejaké máte).

Väčšina e-shopov umožňuje v košíku vybrať spôsob dopravy, takže už v košíku vidíte, koľko bude nákup stáť aj s dopravou. Zvoliť môžete spravidla medzi dopravou poštou (Slovenská pošta), kuriérom (SPS, GLS, Kuriér24 a i.), osobným odberom u predajcu, alebo výdajné miesto dopravnej firmy (balíkomaty a výdajné miesta majú napr. GLS, Packeta)- Dostupná býva aj možnosť doprava zadarmo (podľa výšky objednávky alebo na kupón). Podrobnejšie sa o spôsoboch doručenia pri nákupe cez e-shop dočítate na samostatnej stránke.

Registrácia

Na niektorých stránkach je potrebné zaregistrovať sa – vytvoriť svoj účet, aby ste si mohli vybraný tovar zakúpiť. Väčšina webových stránok účet nevyžaduje, umožňuje zákazníkovi platiť ako hosťovi. Účet si tak môžete vytvoriť kedykoľvek neskôr.

Chcete účet? Kliknite na Vytvoriť účet, prípadne konto, alebo Zaregistrovať sa.
Na registračnej stránke budete musieť vyplniť všetky políčka označené hviezdičkou (váš e-mail, meno a adresa, niekedy aj telefónne číslo atď.). Vytvorenie účtu má pre vás výhodu v tom, že pri budúcom nákupe vám po prihlásení odpadne povinnosť vypĺňať pri objednávke políčka s adresou atď. Systém ich vyplní podľa údajov v účte.
Podľa platných zákonov v Európe môžete kedykoľvek požiadať o odstránenie týchto údajov z databázy prevádzkovateľa. Bližšie by to malo byť určené na stránke obchodu v zásadách ochrany osobných údajov e-shopu.

Pokladňa

V pokladni spravidla zadávate, resp. kontrolujete meno a adresu (môžu byť automaticky doplnené podľa údajov z účtu), na ktorú má dopravca zásielku doručiť a vyberáte spôsob platby. Môže sa stať, že produkty chcete kúpiť pre niekoho a chcete, aby bola zásielka doručená priamo jemu. Podľa toho vyplníte údaje ako podklad k vystaveniu faktúry, teda adresa doručenia bude iná ako adresa fakturačná (vaša). Ak je tovar, ktorý kupujete, darček, vyplníte do poľa na doručenie adresu osoby, ktorej tovar posielate. Väčšina e-shopov to umožňuje označením „Adresa doručenia, ak je iná ako fakturačná adresa“ alebo len „Adresa doručenia“. Ak takú možnosť nevidíte, napíšte adresu doručenia do poznámky k objednávke, prípadne poštite obchodu hneď po objednaní e-mail s uvedením čísla objednávky a miesta doručenia.

Takisto v pokladni vyberáte spôsob platby, ktorým objednávku uhradíte. Väčšina e-shopov dáva modernú a rýchlu možnosť úhrady za objednané produkty kartou. Stále existuje aj možnosť prevodu na účet, keď musíte úhradu následne po objednaní poslať zo svojho bankové účtu na účet, ktorý vám pošle obchod do vašej e-mailovej schránky. Sem-tam sa stretnete aj s možnosťou úhrady objednávky v hotovosti, resp. kartou pri prevzatí (dobierka – môže byť spoplatnená).
Podrobnejšie sa o možnostiach a spôsoboch platby za produkty dočítate na samostatnej stránke.

V e-shope môžete objednávať nielen tovary, ale aj služby, lístky na kultúrne a športové podujatia, digitálne publikácie, videá, hudbu,…