Ochrana osobných údajov a práv na internete je dôležitá, keďže digitálny svet prináša nové výzvy a riziká pre súkromie a bezpečnosť jednotlivcov. Tu sú vybrané základné aspekty ochrany osobných práv na internete:

1. Súkromie a ochrana osobných údajov:
Mnoho webových stránok, aplikácií a online služieb zhromažďuje a spracováva osobné údaje používateľov. Je dôležité, aby prevádzkovatelia týchto služieb dodržiavali príslušné zákony a normy na ochranu osobných údajov a informovali používateľov o tom, aké údaje zbierajú, ako ich spracovávajú a na aké účely. Používatelia by mali byť informovaní o svojich právach, ako je prístup k údajom, oprava, vymazanie a obmedzenie spracovania.
O ochrane osobných údajov sa dozviete podrobnejšie na samostatnej podstránke.

2. Bezpečnosť údajov:
Prevádzkovatelia by mali prijať primerané opatrenia na zabezpečenie osobných údajov pred neoprávneným prístupom, stratou, zmenou či zneužitím. Používatelia by mali byť informovaní o bezpečnostných opatreniach, ako je šifrovanie dát, bezpečné pripojenie (HTTPS), dvojfaktorová autentifikácia a iné. Zároveň by mali sami používať veľmi silné heslá, zopár najvýznamnejších  odporúčaní ako vytvoriť dobré heslo je zhrnutých v odporúčaniach v časti Ako si zvoliť silné heslo.

3. Súkromie na sociálnych sieťach:
Používatelia by mali byť opatrní pri zdieľaní svojich osobných údajov, fotografií, textov a informácií na sociálnych sieťach. Mali by si overiť nastavenia súkromia a kontrolovať, kto má prístup k ich príspevkom a informáciám a tak rozhodnúť, či ich príspevok bude súkromný, alebo dostupný širokej verejnosti. Môžu sa tiež rozhodnúť obmedziť zber a spracovanie svojich údajov reklamnými sieťami.

https://www.facebook.com/help/193677450678703
https://www.avast.com/sk/besafeonline/blog/ako-si-nastavit-sukromie-na-instagrame
https://www.hardreset.info/sk/devices/apps/apps-twitter/nastavit-ucet-ako-sukromny/

4. Cookies a sledovanie:
Cookies sú malé textové súbory, ktoré webové stránky ukladajú na počítač alebo zariadenie používateľa pri jeho návšteve. Tieto súbory obsahujú informácie o aktivitách používateľa na webovej stránke a umožňujú stránke si zapamätať určité údaje, ako napríklad predvoľby používateľa, nastavenia jazyka, obsah nákupného košíka a podobne. Cookies majú rôzne účely a môžu byť použité na rôzne spôsoby. Niektoré z bežných použití cookies zahŕňajú:

Sledovanie používateľskej aktivity: Cookies umožňujú webovým stránkam sledovať, ako používatelia interagujú so stránkou, napríklad ktoré stránky navštívia, ako dlho zostanú na stránke a podobne. Tieto informácie môžu byť použité na analýzu a vylepšenie používateľského zážitku.

Uchovávanie prihlasovacích údajov: Cookies sa často používajú na uchovávanie prihlasovacích údajov používateľov, aby sa im umožnilo pohodlné prihlasovanie bez potreby opakovaného zadávania údajov.

Prispôsobovanie obsahu: Webové stránky môžu používať cookies na prispôsobenie obsahu a reklám na základe preferencií a záujmov používateľov.

Sledovanie návštevnosti: Cookies sa tiež často využívajú na sledovanie návštevnosti webových stránok a získavanie štatistických údajov o počte návštevníkov, ich pohybe na stránkach a podobne. Tieto informácie pomáhajú webovým správcom analyzovať a optimalizovať výkon svojich stránok.

Je dôležité si uvedomiť, že cookies môžu byť potenciálne zneužité na sledovanie a zhromažďovanie osobných údajov používateľov. Používatelia by mali byť informovaní o tom, aké typy cookies sa používajú, na čo slúžia a ako ich môžu riadiť alebo odmietnuť prostredníctvom nastavení prehliadača.

5. Spam a phishing:
Spam a phishing sú dva rôzne typy nežiadúcich aktivít na internete, ktoré sú zamerané na získavanie osobných údajov a podvodné činnosti.

Ako spam označujeme nevyžiadané hromadné správy, ktoré sa zasielajú elektronickou poštou (e-mailom), textovými správami alebo inými komunikačnými kanálmi. Tieto správy zvyčajne obsahujú nechcenú reklamu, propagáciu nelegálnych produktov alebo služieb, hoaxy (falošné informácie) alebo iný obsah, ktorý je nežiaduci alebo rušivý pre príjemcu.

Spameri získavajú e-mailové adresy a ďalšie kontaktné údaje buď z verejných zdrojov, alebo používajú automatizované programy na zbieranie týchto informácií zo stránok, fór, sociálnych médií a iných zdrojov. Spam môže byť aj iba obťažujúci, ale inak neškodný, alebo škodlivý – niektoré správy môžu obsahovať kód schopnú poškodiť počítač alebo odkazy na podvodné webové stránky.
Viac sa o spame a ochrane voči nemu dočítate v článku Načo je užitočný spam.

Phishing je forma podvodu, ktorá sa zameriava na získanie citlivých údajov od používateľov, ako sú prihlasovacie údaje, heslá, čísla kreditných kariet alebo iné osobné informácie. Podvodníci sa vydávajú za dôveryhodné osoby alebo organizácie, často prostredníctvom e-mailov, textových správ alebo telefonických hovorov. Zvyčajne sa snažia vzbudiť paniku alebo strach oslovených, aby ich donútili poskytnúť ich citlivé údaje alebo kliknúť na odkaz, ktorý presmeruje obete na podvodnú webovú stránku. Tieto stránky sa často podobajú na skutočné webové stránky známych spoločností alebo organizácií, ale v skutočnosti sú vytvorené s cieľom získať útočníkom citlivé informácie o obeti.

Je dôležité byť opatrný pri prijímaní neznámych správ a nikdy nezdieľať prostredníctvom nezabezpečených kanálov alebo na neznámych webových stránok citlivé informácie, ako sú prihlasovacie údaje alebo kreditné karty.