E-shop je označenie pre obchod, ktorý predáva rôzny tovar a služby prostredníctvom internetu. Teda niečo ako maloobchodná predajňa, ale namiesto fyzického umiestnenia budovy na ulici a tovarov na regáloch je umiestnenie obchodu na internete a tovarov na obrázkoch. V Amerike sa častejšie používa pre online obchodovanie označenie e-commerce.
Elektronický obchod funguje v rôznych typoch segmentov trhu. Dostupné sú takmer všetky mysliteľné tovary a služby (predaj kníh, hudby, ubytovania, leteniek,… finančných služieb – investovanie do akcií, online bankovníctvo).
E-shopy môžu byť náhradou za „kamenné“ obchody, hoci niektoré podniky prevádzkujú oboje – kamenný i internetový.
Veľkou výhodou každého e-shopu je, že zákazníci môžu nakupovať kedykoľvek (teda aj v noci) a bez toho, aby museli niekam chodiť. Nakupovať je možné prostredníctvom počítačov, tabletov, smartfónov a iných inteligentných zariadení. Podmienkou je funkčné internetové pripojenie.

Ako funguje e-shop
E-shop funguje väčšinou nasledovne: zákazníci navštívia vo svojom počítači/smartfóne/tablete internetovú predajňu, vyhľadávajú produkty, o ktoré majú záujem a pridávajú ich do svojho elektronického nákupného košík.
Obsah nákupného košíka je možné spravovať pridaním počtu kusov už vložených produktov alebo úplným odstránením vybraných produktov kedykoľvek pred zaplatením.
Nakoniec je možné obsah košíka uhradiť, niektoré e-shopy dokonca v tomto kroku dovoľujú označiť, ktoré produkty chcete zaplatiť a ktoré ponechať v košíku do budúceho nákupu. Proces platby je zvyčajne bezpečný, pretože e-shopy používajú technológiu šifrovania na ochranu informácií zákazníkov, ako sú čísla kreditných kariet, bankové účty a adresy.
Obchody väčšinou ponúkajú aj podporu e-mailom alebo kontaktným telefónnym číslom pre prípad, že by zákazník potreboval pri nákupe s niečím pomôcť.
Čo môžeme nakúpiť online
Elektronika
Letenky
Potraviny a drogéria
Hračky
Knihy
Poistenie
Darčekové karty
Hobby
Oblečenie a doplnky
Lieky a zdravotnícke pomôcky
Ubytovanie
Lístky na akcie
…ale aj mnohé služby
Výhody a nevýhody e-shopu
Elektronický obchod ponúka spotrebiteľom tieto výhody:
Pohodlie: Elektronický obchod funguje väčšinou 24 hodín denne, sedem dní v týždni, počas celého roka. Nakupovať v ňom je možné z pohodlia domova, na cestách, a mimo bežných otváracích hodín.
Väčší výber: vzhľadom na to, že e-shop nepotrebuje obrovské predajné priestory, veľa obchodov ponúka online širšiu škálu produktov, než akú ponúkajú ich kamenné náprotivky. Viaceré obchody, ktoré existujú výlučne online, ponúkajú spotrebiteľom exkluzívne produkty, ktorý v bežnej obchodnej sieti inde nie sú dostupné.
Medzinárodný predaj: Cez elektronický obchod je možné objednávať a nakupovať tovary z celého sveta. To však len v prípade, že e-shop zabezpečuje doručovanie do krajiny kupujúceho.
Existujú však určité nevýhody, ktoré so sebou stránky elektronického obchodu prinášajú. Patrí sem najmä:
Obmedzený zákaznícky servis: Ak kupujete cez online napríklad počítač, nemôžete jednoducho požiadať zamestnanca, aby osobne predviedol funkcie konkrétneho modelu. A hoci niektoré webové stránky umožňujú chatovanie online s odborným poradcom – ich zamestnancom, nie je to typický postup, môže byť zdĺhavý.
Čas doručenia: Keď zakúpite vybrané položky online, musíte počkať, kým vám doručia zásielku s nimi domov, alebo na vami určené miesto (napr. do kancelárie). Niektoré tovary môžete potrebovať okamžite.
Nemožnosť priameho kontaktu s produktom: Online obrázky produktov nemusia zodpovedať realite a preto nákupy v elektronickom obchode môžu byť neuspokojivé, prijaté produkty nemusia zodpovedať vašim očakávaniam.